mijn eerste donsjes!lizzy de mams plots overleden...

Gestart door wiesje73, 20 april 2011, 20:19:35

« vorige - volgende »

wiesje73

20 april 2011, 20:19:35 Last Edit: 1 september 2011, 21:54:29 by wiesje73
hoiiii

ik zal me even voorstellen,ik heet wiesje ben 37 jaar oud en woon samen met mijn vriend robert en samen hebben we 2 dochters, esmee van 12 jaar en denise is 9 jaar.
verder hebben we 2 honden nelson een labrador van 7 en kyra een dwergschnautzer en is ook 7 jaar.
en dan mijn valkjes  ;) cookie het mannetje 2 jaar(bijna 3) en lizzy word straks in juni 2.
cookie is een wildkleur mannetje ik heb hem destijds bij een kweker in assen gehaald zijn vader was een wildkleur en zijn moeder gepareld.
cookie werd verstoten in het nest en is vanaf een week of 3 verder gevoerd met de hand en is dus ook erg tam en fluit de mooiste liedjes en zegt een paar woordjes
cookie heeft zelf ook een pareltje in zijn nek en de kweker vertelde destijds als hij ooit een nestje krijgt dat er dus ook pareltjes kunnen komen.

en dan lizzy
lizzy heb ik opgehaald toen ze rond de 9 weekjes was ik was gelijk verliefd op haar.
het is een lutino meisje en er zitten ook pareltjes op haar ruggetje.
ze was alleen vreselijk gekortwiekt,iets waar ik zelf nooit voor zou kiezen maar het was nou eenmaal zo.
ze kon dus niet uit de kooi alleen als ik bij haar was want als ze boven op de kooi ging zitten en cookie ging vliegen en ze wilde er graag achteraan dan donderde ze echt als een baksteen naar beneden het was echt vreselijk.
het heeft denk ik echt wel een jaar geduurd voor alles weer voledig was aangegroeid en ze kan nu vliegen maar lang niet zo goed als cookie ik zeg wel s het is net zo'n helikopter wat geen benzine meer heeft.
ze kan ook niet echt gericht landen alleen boven op haar kooi.


en dan.... ik kom het was denk ik febr naar huis en ik denk wat doet lizzy raar ze zat op de boden met half dichtgeknepen oogjes  ??? ik denk dat weet ik niet ik gauw op internet kijken wat het kon zijn en ondertussen kijk ik weer bij haar en ligt er een eitje  ;) maar goed ik had geen broedhokje niks ik heb het niet zien aankomen ,ze wipwapten wel maar ik dacht en had gehoord als je geen nestkastje neerhangt krijg je geen jonkies.
ik had het eerst maar zo gelaten want broeden deed ze niet.
er waren in totaal 5 eitjes maar ze heeft nooit echt gebroed,ja een paar uurtjes overdag en s'nachts sliep ze gewoon op de schommel en het is dus niks geworden.
omdat ze kort daarna wel weer op de versiertoer gingen heb ik dus maar een broedkastje gekocht.
ik heb eerst heel dit forum afgespit hoe alles gaat en wat je nodig hebt enz.. dus heb me goed ingelezen ;)
broedhokje neergehongen en ze waren erg nieuwsgierig maar erin nee hoor echt niet.
het invlieggat was 7 cm dat was goed dacht ik.
ik zei tegen mijn vriend maak dat gat eens groter dus zogezegd zogedaan en we hangen hem weer aan de kooi en warempel ze gingen er gelijk in ;D.
en de eerste eitjes waren kort daarna gelegd.
eitje 1 24 maart
eitje 2: 26 maart
eitje 3: 27 maart
eitje 4: 29 maart
en eitje 5 : 31 maart
ze is vanaf ei 1 gelijk gaan broeden dag en nacht overdag deden ze het samen en s'nacht deed lizzy het.

ik heb een speciaal schouwlampje besteld op internet en zag dat ze allemaal bevrucht waren. ;)
en hun eerste donsje is 12 maart uit het ei gekomen

de dag erna nr 2

en de dag daarna nr 3 en de dag daarna nr 4 ;)



toen werd het even stil rond het laatste eitje.
de rest was dus allemaal een dag na elkaar uitgekomen.
en ik zag afgelopen zaterdag in eitje nr 5 wel een gaatje,maar datzelfde gaatje zat er zondag nog.
inmiddels was het maandagmorgen ik zag wel wat barstjes maar verder alleen nog dat kleine gaat en dacht dat nr 5 niet meer uitkwam en dood was gegaan in het ei.
maaaaaar maandagmiddag ik keek even en ja hoor eitje 5 was uitgekomen 3 dagen na het laatste jong.


en het gaat allemaal tot nu toe heel goed ze worden goed gevoerd,de ouders zijn erg lief en het mannetje zit zelfs de hele nacht erbij in het hok ;)
ik geef ze teurlings 228 ,grasparkietzaad van extra vital,trosgierst eivoer van cede,donkerbruin brood,gekiemd zaad,ik heb macaroni en rijst geprobeerd want ik las dat dat ook erg goed was maar daar draaien ze de neus voor om .
en fruiteters zijn het ook niet.
en ze hebben natuurlijk mineralenblokken en sepia.

vandaag heb ik voor het eerst de oudste eventjes 2 minuutjes eruit gehaald.
de ouders waren even de vleugels aan het strekken en ik dacht ik pak mijn kans even haha.
ze vonden het ook niet erg want ze zagen het wel ;)

dit is dus mijn jongste dochter denise en die vind het helemaal geweldig


dit is dus de oudste dag 9 ziet hij/zij er goed uit??
hij krijgt al wat donker bij de vleugeltjes en een donker kuifje zal dit een wildkleurtje worden??
bij het jong van een dag voor deze zag ik ook al donkere vleugeltjes en donker boven op t hoofdje ;)

ze hebben ook allemaal een geel donsje behalve nr 5 die is geel maar heeft ook wat witte dons er tussendoor.
mischien is het moeilijk te zien op de foto het is t kleintje met het kontje tegen het kapotte eitje aan.
dan zie je op het linkervleugeltje wat witte dons en richting het nekje


vind het allemaal erg leuk en wil zo in een dagboekje een beetje de ontwikkeling aan jullie laten zien van mijn nestje ;D
ik wil er denk ik eentje houden de rest als alles goed gaat moeten we tzt een huisje voor vinden.

groetjes wiesje




Larissa

Hey Wiesje

Super dat je ook een boekje bent begonnen, ga me best doen je hier te volgen.
Zien er goed uit hoor de 4 donsjes

groetjes Larissa

wiesje73

Ja leek me leuk om ook een dagboekje te gaan beginnen.
ze zien er goed uit hè! ;)
ps het zijn 5 donsjes hihi ;)

Larissa

Oepsssssssssss zie ik tocch het aller kleinste hummeltje over het hoofd  :-[ :-[ :-[ :-[

Hoe gaat het met voeren van de jongen dan, nog zo grof of is het beter ?

Groetjes

wiesje73

Ja dat is ook een kleintje vergeleken bij de rest ;)
het voeren gaat nu goed ze wilden steeds haast geen eivoer en ik heb nu van cede gehaald die moet je rul maken en daar vreten ze in  ;) dus dat eten ze eerst smorgens met kiemzaad, donkerbruin brood en trosgierst en dat geef ik smiddags weer vers en dan eind van de middag het teurlingsvoer gemend met grasparkietzaadjes van xtra vital en ze hebben nu beetje grijzige kloddertjes poep en dat is zacht. Er zitten geen zaadjes meer in.
de kleur is dat goed? Beetje grijzig??groenig??
en van allemaal zijn de kropjes goed gevuld ook van t kleintje.

Larissa

Volgens mij is de kleur meer beige, gelig maar dat ligt ook aan het voeren, pin me er niet op vast zeker weten doe ik het niet.
Al een goed teken dat er geen zaadjes meer in zitten

Hoop dat je daar nog meer antwoorden op krijgt, super dat ook de kleinste mee komt


wiesje73

het is in ieder geval een licht kleurtje beetje grijzig beige denk ik dan zal t 's even goed bestuderen  ;) ben al blij dat er idd geen zaadjes meer inzitten.

wiesje73

21 april 2011, 11:35:37 #7 Last Edit: 21 april 2011, 11:37:51 by wiesje73
vandaag heb ik het broekhokje maar even voorzien van schone houtkrullen het werd al erg vies door de poepjes.
over de poepjes dit is trouwens de kleur en zitten geen zaadjes meer in.
dit is goed zo?


heb ze allemaal even in een mandje gezet en kon ik rustig het hokje even vershonen


ze zoeken mekaar gelijk weer op en gaan weer knus tegen elkaar aan  ;)


cookie houd alles in de gaten maar hij vind het niet erg.
toen het nog eitjes waren was het echt een pitbul ik kon haast niet eens schoon voer in de kooi doen zonder te worden aangevallen.
maar nu is hij weer zo lief en ik mag gewoon kijken tijdens het voeren en hij komt weer lekker bij me kroelen af en toe  ;)


en dit is de kleinste van het stel nu 4 daagjes al een heel verschil als ik de oudste van 10 dagen zie ;)
het leek eerst of dit kleintje geel dons en witte dons had maar het is nu alleen nog maar een geel donsje.

en ik zag bij 3 al een klein spleetje van de oogjes  :)

tot zover eerst weer.

groetjes wiesje

Rocko


wiesje73

Lief hè  :-* ben ook helemaal verliefd op ze vind t zo leuk om dit mee te maken.
die van jou is ook mooi wat een leuke foto heb je er ook bij :)

Caroline 1569

Ha Wiesje

Leuk dat je ook een boekje bent begonnen.
En wat zien je donsjes er goed uit.
Spannend he zo'n eerste nestje.
Zal je blijven volgen.
Caroline 1569

wiesje73

dankjewel Caroline  ;)



nu krijg ik denk ik een probleem, ik zag net bij de oudste van 11 dagen die net een grijs kleurtje op z'n vleugeltjes heeft wat bloed en toen ik later in het hokje spiekte toen de moeder er bij inzat zag ik dat zij aan het plukken is ze was net bezig aan het ook doorkomend Kuifje te plukken en daar zit nu ook wat bloed.
nu heb ik gelezen dat je vaseline of uierzalf er op kunt smeren maar dat het niet altijd helpt? Als ik dit erop smeer en lizzy gaat weer plukken is dat niet schadelijk voor haar??

☺ Pita ☺

Hoi Wiesje wat een mooie valkparkietjes heb je met mooie grote kuiven.
Voor het plukken zou je dat idd kunnen proberen maar of het helpt?
Wel vervelend als ze gaat plukken hoor...

wiesje73

Heb net een potje vaseline gehaald, als de ouders er straks even af zijn om te eten zal ik het op het kleintje gaan smeren.
ik hoop dat het haar vies smaakt en er gelijk mee stopt.
en ik zal morgen even nieuwe knaagtakjes bij de jumper halen mischien helpt dat er ook nog bij dat ze weer wat afleiding heeft en wat te knagen??

wiesje73

22 april 2011, 17:36:39 #14 Last Edit: 22 april 2011, 17:42:27 by wiesje73

wat word t al wat he  :) al 3 wildkleurtjes krijg ik zo te zien van de andere 2 weet ik het nog niet.
nu nog benieuwd of er ook pareltjes komen :)


dit is de een na jongste nu 10 dagen en de oogjes half open  ;D


en dit is t schatje van 11 daagjes wat nu geplukt begint te worden :(