21 juni 2024, 22:39:11

Quarantaine na ontlastingstest?

Gestart door ManjaV, 9 oktober 2006, 20:21:01

« vorige - volgende »

ManjaV

9 oktober 2006, 20:21:01 Last Edit: 9 oktober 2006, 20:23:34 by ManjaV
Op dit moment heb ik mijn valkje Fuzzy in quarantaine (al bijna drie weken). Van zijn ontlasting is een test gedaan waarvan de uitslag goed was: geen parasieten en minimale bacteriegroei van zichzelf. (Ik weet niet echt wat dat laatste betekent, maar het scheen goed te zijn).
Fuzzy wordt deze week ook nog onderzocht door Feld om te controleren of de vedermijt weg is.

Mijn andere aanwinst Furry (die nog niet hier is) wordt donderdag ook onderzocht door Feld (toen hij heel klein was, was er bloedluis in de voliere, vandaar). Daarnaast is ook zijn ontlasting negatief (is goed) getest. Zelfde resultaat als bij Fuzzy.

Nu is mijn vraag: moet ik Furry (valkje dat hier dus nog niet is) hier in quarantaine doen?
Is dat ook nodig als je al zo een test hebt laten doen en het valkje bovendien hebt laten onderzoeken door een DA?

Fuzzy blijft sowieso nog minimaal een weekje in quarantaine, dan is hij een maand in quarantaine geweest. Dit doe ik vooral ook nog om hem tam te maken.

Graag jullie reactie! :D

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Karin

Ik zou het wel doen, zeker omdat je meerdere vogels hebt. Niet alle ziektes kun je in ontlasting zien. Het geeft wel wat meer zekerheid.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

ManjaV

Hoi Karin,

Goed idee, dan gaat ook Furry in quarantaine, en mag Fuzzy er wat eerder uit ;D Die is verder zo te zien in al die weken gezond.

Wat voor ziektes kan je bijv niet in de ontlasting zien?

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Karin

Virussen bijvoorbeeld. Ik weet niet welke allemaal, maar de ontlasting kan alleen onderzocht worden op bacteriën en schimmels ( en parasieten eventueel, maar omdat ik ontworm laat ik dat niet onderzoeken ).
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

ManjaV

Hey Karin,

En hoe merk je dan op wanneer ze een virus hebben?
Kan je dat in de quarantaineperiode zien?

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Inger m

Hoi,
Virussen zijn vaak alleen aan te tonen via bloedonderzoek. Je merkt niet altijd dat een vogel een virus heeft, want een vogel kan ook een 'drager' zijn en een virus overbrengen aan gezonde vogels. Om te weten te komen of een (zieke) vogel een virus heeft, moet je bloedonderzoek laten doen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ManjaV

Hoi Inger,

Zou je dit standaard bij alle nieuw aan te schaffen vogels moeten doen?
Want als een vogel alleen drager is, openbaart het virus zich niet bij die vogel maar kan de vogel het virus wel overdragen.
Dan zou je denken dat je, om elk risico te vermijden, een bloedonderzoek bij elke vogel moet laten doen. Is dit waar? Dit lijkt me best omslachtig omdat je dan met elke vogel afzonderlijk naar de dierenars moet?

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Kirsten

Hoi Manja,

Wat je zegt heb je helemaal gelijk in,. als ze drager zijn openbaart het zich ook niet in de quarantaineperiode. Wel kan stress een reden zijn dat het zich alsnog openbaart.
Wat ik meestal met de aanschaf van nieuwe valken buiten doe is dat ik ze de eerste 2 weken apart hou om te observeren (ondertussen zijn ze ontwormt en gesprayd tegen vedermijt) hierna zet ik er 4 weken een gezonde vogel uit mijn voliere bij. In mijn voliere zitten alle valken bij elkaar, dus het risico wat ik zo neem is het kleinst. Mocht dit goed gaan, mogen ze na 4 weken ongeveer de voliere in.

Groetjes,
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

ManjaV

Hey Kirsten,

Bedankt voor je reactie. :D
Het is inderdaad wel een handige manier om te doen. Maar wat als er toch nog iets is en de gezonde vogel dan ook ziek wordt?
Stel dat Fuzzy een drager is (waar ik natuurlijk niet van uitga) en ik zet hem na de quarantaine van 4 tot 6 weken bij de anderen: zou er dan een risico zijn?

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Paauwtje

Ik denk niet dat je alles volledig uit kan sluiten maar wel zo veel mogelijk er is dus altijd een risico denk ik
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

ManjaV

Tja, ik denk dat ik Fuzzy dan toch maar laat testen, iig op de papegaaienziekte...Ik weet immers niet waar hij vandaan komt en dit brengt een extra risico met zich mee.


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Paauwtje

voor de zekerheid is dat misschine wel verstandig
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

carco

Dit is toch wel te achterhalen via de dierenwinkel waar hij vandaan komt? Die zouden toch ook na gaan wat de ouders zijn? Testen op ppgz is vrij prijzig hè?
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




ManjaV

Ja, dat hoorde ik ook, maar ik zie de prijzen ook niet op internet staan ofzo...
Ik was gisteren nog in die dierenzaak, maar die betreffende kweker was nog niet langsgeweest...Dan denk ik: bel ff, maar ok...volgende keer als ik daar langsga, vraag ik om het telefoonnummer.

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Paauwtje

Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer