23 juni 2024, 04:11:39

Tommy,Chippy en Twinky.

Gestart door Vanessa_TC, 23 juli 2003, 15:13:22

« vorige - volgende »

Barbara

Ik sluit me aan bij Paul, lekker veel laten vliegen en indien nodig wat minder trosgierst en ook ms minder zonnepitten als die in hun voer zitten, geven! Zonnepitten zijn namelijk ook erg vet en volgens mij niet noodzakelijk.

Vanessa_TC

8 augustus 2003, 14:29:37 #16 Last Edit: 8 augustus 2003, 14:32:07 by Vanessa_TC
Hallo Allemaal,

Gisteravond heb ik de valkjes lekker in de voliere naar buiten in de tuin gerold en daar de valkjes gesproeid met de plantespuit. Vinden ze lekker, en gek dat ze dan doen... hihi

Voor Twinky`s dieet heb ik alle zaden door de vergiet laten gaan en dat kon mooi, want alle zonnebloempitten bleven er in zitten en alle andere kleine zaden vielen in de bak eronder, nu heb ik ze alleen die zaden gegeven, ik zal ze af en toe een paar zonnepitten erbij doen als extratje.

Trosgierst krijgen ze altijd 1 x p. week en 1x p. week een zaden Cracker van Vitacraft, ik denk dat ik dat wel zo kan laten toch?

Maar hoe dan ook Twinky is echt een klein vreetzakje hoor, als Tommy zit te eten en Twinky komt eraan dan gaat Tommy al aan de kant, dat vindt ik wel sneu voor Tommy :-[

Dan eet Twinky nog steeds al maar door, en krijgen de andere 2 valkjes minder eten, wat moet ik daar nou aan doen?
Misschien moet Twinky apart, ik heb nog wel een andere grote kooi. ????
Wie heeft er een idee??

(Misschien dat het minder voeren van zonnepitten, en meer beweging ook al helpt hoor.)


Gr. Vanessa

Valerkiet

aaahh wat een mooie zeg!!
jammer dat hij wat "dik" is (als ik het zo zeggen mag) ::) :-/
want het is anders een prachtbeestje!! :D

Valerkiet

aaahh wat een mooie zeg!!
jammer dat hij wat "dik" is (als ik het zo zeggen mag) ::) :-/
want het is anders een prachtbeestje!! :D
die zou wedstrijden kunnen winnen hihi :D ;)

Barbara

hoi Vanessa,

ik zou het eerst zo eens een tijdje uitproberen, 2 weekjes ofzo? En goed coachen om meer te vliegen he! Stopwatch erbij....  ;D Big diet voor valkjes! Wel hopen dat je andere valkjes nu niet te dun worden ::) Maar dat zal wel mee vallen, die eten wel als ze honger hebben en gaan niet meer vliegen.

Die trosgierst en die cracker (wel zonder al teveel zonnepitten natuurlijk) 1x per week kan volgens mij best hoor, anders wordt het ook wel erg saai voor ze! Als Twinky trouwens in de toekomst weinig zonnepitten zou moeten blijven eten omdat ie anders weer te dik wordt, kun je volgens mij ook gewoon grasparkietenzaad nemen, dat lijkt heel erg veel op valkparkietenzaad zonder zonnepitten, scheelt weer wat gezeef! Ik heb ook wel gehoord dat de samenstelling iets anders zou zijn, maar als je verder nog van die crackers geeft en bv ook fruit (niet dikmakend) en groente, moeten ze volgens mij met grasparkietenzaad even gezond blijven.

We horen vast wel van je hoe het gaat met Twinkie in de strijd tegen de grammetjes?

Groetjes,

Barbara

Paul

Hoi,
Even op aanvulling wat Barbara zei over het grasparkietenzaad dat heb je namelijk ook in soorten.
Ik heb laatst een iets duurdere gekocht en dat scheelde maar weinig in prijs maar daar zaten extra zaden door en ook geen zonnepitten.
Ik hoorde trouwens dat valkjes die broeden en jongen hebben ook eigenlijk geen zonnepitten mogen hebben in hun voer.
Zou daar misschien ook dat plukken mee te maken hebben?
Het volgende broedkoppel krijgt hier dus geen zonnepitten door het zaad, dat hebben ze volgens mij normaal niet echt nodig ook en is een soort snoep want het is eigenlijk veels te vet.
Maar dat vet vliegen ze er in een paar dagen normaal wel vanaf als ze regelmatig los mogen.
En het kan natuurlijk zo zijn dat Twinky veel meer van de trosgierst eet dan de andere twee.
Misschien een idee om een trosgierst stengel in drie delen te knippen en in elke hoek van de kooi een stukje neer te hanegn zodat ze er alle drie evenveel van eten.
Nu eet twinky waarschijnlijk het meeste van de trosgierst en daar worden ze ook dikker van.

Groetjes, Paul

Barbara

Goeie tips Paul!

Ik weet dat ratten van zonnepitten huidproblemen kunnen krijgen, en een lelijke vacht door het krabben en bijten door de irritatie. Maar ja, valkjes met huidproblemen zouden  zichzelf gaan plukken door irritatie, en niet elkaar..... Maar wie weet heeft het er wel iets mee te maken, een stofje dat problemen geeft ofzo, dus het is het uitproberen zeker waard!

Vanessa_TC

Hallo allemaal,

Omdat Tommy en Chippy al weer een paar weken aan het vogelen zijn  :P heb ik het nestkastje weer aan de kooi gehangen, hopende dat de eitjes nu wel worden bevrucht.

Voor Twinky vindt ik het best sneu dan hij/ zij?? (nog) geen partner heeft, vooral omdat Tommy het nestkast wil beschermen en Twinky steeds wegjaagd naar de andere kant van de kooi.  :-[
Dus heb ik besloten om Twinky apart te zetten, in elk geval tot Tommy en Chippy klaar zijn met broeden. Voor Twinky is het zo veel prettiger, want de hele dag gepikt worden en naar beneden vallen is niet leuk. :-[
En Tommy en Chippy kunnen zich nu volledig gaan richten op het broeden.

In het nestblok heb ik zaagsel, Chippy gaat af en toe in het blok zitten, net alsof ze al eitjes bebroed, maar die zijn er nog niet :-/.  
Tommy is druk met melodietjes fluiten die hij zelf heeft bedacht, en die overigens altijd hetzelfde zijn :D Haha, Chippy wordt er soms zelfs flauw van. En natuurlijk met z`n snavel tikken op het voerbakje.

Ik ben benieuwd of Chippy gaat leggen en of de eitjes bevrucht zullen zijn, in elk geval doen ze goed hun best!

En helaas weet ik nog steeds niet of Twinky een pop of man is. Twinky fluit wel wat maar het zijn hele korte fluitjes en "priepjes", aan het gedrag kan ik ook niets zien.
Volgens mij is Twinky nu wel in de rui (jeugdrui?), overal in de kamer dwarrelen kleine donsjes, en veertjes neer, ook heeft Twinky nu een mooie lange kuif, met witte en grijze veertjes. Het koppie is licht grijs, en wordt (nog) niet wit.
De staartveren zijn ook wit, geen streepjesmotief.
Nee, ik zou het echt nog niet weten.


Geduld is een schone zaak,
maar als je nieuwsgierig bent een lastige taak! :)

Groetjes van Vanessa.

Vanessa_TC

Zo zo, wat een veren bij mij thuis.
De bodem van de kooi is elke dag bedekt met allemaal kleine veertjes, en af en toe een lange staartveer. Volgens mij zijn ze alledrie in de rui. Straks kan ik wel een mooie indianentooi maken. :D grapje.
Volgens mij is Twinky ook aan het ruien, hij/ zij ziet er een beetje warrig uit. Ik hoop dat het dan ook wat duidelijker wordt of Twinky een man of pop is.

In ben heel benieuwd, nu eerst maar wat extra verwennen omdat ze aan het ruien zijn. hihi

gr. Vanessa

Marianne

Hoi Vanessa,

Ik heb dat verschijnsel nu thuis ook.
Overal veertjes.
Dobey is al een tijdje aan het ruien en Jewel en Zazou beginnen nu net.
Ze zien er dan zo verward uit he, als ze in de rui zijn. Maar gelukkig komt alles weer goed.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Vanessa_TC

Zo zo, een tijd geleden dat ik in het dagboek schreef, druk druk druk.

Enneh..... Twinky is een popje! Jaaa, 2 weken geleden is Tommy vreemd gegaan met Twinky :-/

Arme Chippy zat toe te kijken, en pikte naar Twinky, die op de stok zat met Tommy erbovenop.

Jeetje, ik dacht dat valkjes altijd bij dezelfde partner bleven.
Van het broeden met Tommy en Chippy is niks terecht gekomen de laatste keer, misschien moet het dan ook maar niet.

Twinky is wel een mooi valkje, ik denk dat er best wel mooie jonkjes van komen als ik met haar ga kweken, de kweker waar Twinky weg komt vertelde dat de vader van Twinky een Albino is, ik weet niet of het waar is natuurlijk.
Ik heb ook geen idee van wat er uit komt als je mutaties kruist, en kijkt naar de ouders van je valkjes. Al die schema`s en termen als split voor dit of dat, Pffff.

Het maakt ook niet uit wat voor kleur eruit komt, alle valkjes zijn leuk en mooi!

Groetjes Vanessa