23 juni 2024, 21:45:11

Aycko's eerste dag

Gestart door Andy Gijbels, 18 juni 2006, 10:21:16

« vorige - volgende »

Andy Gijbels

Hoi,

Ik ben gisterenavond om 20u mijn valkje gaan ophalen. Tijdens de rit was hij echt heel rustig en zo rustig had ik zelf waarschijnlijk ook nog nooit gereden :P) Thuis aangekomen heb ik het deurtje van het vervoerskooitje open gedaan en tegen het deurtje van de grote kooi gehouden, maar hij bleef in de opening zitten; heb hem uiteindelijk op mijn vinger gekregen en zo in de kooi gezet. Ik liet hem een uurtje even alleen, en toen ik terugging om trosgierst in zijn kooitje te leggen blaasde hij en bewoog zijn hoofje zachtjes naar zijn hand (pikkend bedoelt maar mij niet aanrakend). Voor de rest was hij nog niet bewogen. ' s Nachts heb ik de hele kamer donker gemaakt en toen ik opstond zat hij nog steeds op dezelfde plek... Hij heeft ook nog niet gegeten. Ik besloot dus om hem de trosgierst proberen te voeren en ik hield deze voor zijn mondje en toen at hij, en toen nam ik trosgierst steeds dichter bij men hand en hij kwam dichter. Dit leek mij even voldoende en ik legde de trosgierst terug op zijn stok, dicht bij het water en zijn andere eten.(hopelijk vindt hij zijn eten nu wel want ik wil hem echt niet zien verhongeren he :-[) Nu zit hij nog steeds op zijn stokje en beweegt eigenlijk niet (af en toe zijn veren is strekken, zich ook af en toe wassen enzo, en de hele tijd naar mij staren terwijl ik leer voor de examens :D) Hij zit wel op één pootje dus misschien dat hij nog wat moe is. Hopelijk komt er in de loop van de dag een beetje beweging in en gaat hij zijn kooi verkennen zodat hij weet dat er ook eten is 8) Ondertussen heb ik een beetje muziek aangezet (dan kan ik makkelijker leren, en dan hoort het valkje ook wat omgevingsgeluid wat mij wel goed lijkt en misschien dat hij dan ook wel eens wat geluid maakt want dat heeft hij nog niet gedaan)

Doe ik het goed tot nu toe? Of is het eerder abnormaal dat hij niet beweegt want ik las hier verhalen van valkjes die na een uur al hun kooi verkenden) Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes van Andy en Aycko :D

Jaimy_en_Viggo

hey..dit is niet echt spoed hoor...

Andy Gijbels

Sorry :-\ Het is mijn eerste valkje dus ik weet ook niet echt wat ik kan verwachten enzo en wat normaal is en wat niet.
De moderators mogen dit onderwerp altijd veranderen van categorie hoor ::) :)

groeten, Andy

Ivy

Hoi!
Modjes van dit onderwerp zullen het straks verplaatsen  ;).
Het gedrag van je valkje is normaal hoor, hij moet ook eerst wennen aan zijn omgeving, sommige valkjes zijn sneller dan andere - dat is juist het leuke aan een valkje, dat ze allemaal eigen karaktertje hebben.
Hou oud is het valkje? Eet hij al goed zelfstandig?

Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Andy Gijbels

Het valkje is nu 6 weken, men zei dat hij zelfstandig at en toen ik hem dezemorgen een beetje trosgierst aanrijkte at hij er wel van en het smaakte hem precies ook wel :) Maar hij gaat er niet zelf naar toe.

Andy :)

b

Hoi Andy,

Ik denk dat je "te" bezorgd bent (hihi), maar dat is ook heel normaal hoor zo bij je eerste valkje.
Je vogel heeft gewoon wat tijd nodig om de omgeving te verkennen  en om jou te observeren.
Houd wel heel goed in de gaten of hij vanavond wat gegeten heeft.
Ikzelf vind 6 weken nog erg jong, bij mij gaan ze pas met ruim 7 weken weg.
Maar ik hoor van meerdere kwekers dat dit met 6 weken ook vaak goed gaat.
Hij zou inmiddels zelfstandig moeten zijn en ook zelf kunnen eten.

Als hij goed trosgierst eet uit je hand, zou ik dat vandaag nog een paar keer aanbieden, ook eventueel wat gewoon voer.

Succes en mocht je het weer even niet weten, vraag het dan gerust.

Bianca

Andy Gijbels

Ik denk het ook dat ik een beetje overongerust was, hij is vertrokken se:D en ma klimmen en heen en weer wandelen op zijn stokje :D zo helemaal ineens :P Zeven weken kan ook hoor, hij kan vliegen en alleen eten dus (zonet nog het eten dat op de grond gevallen was) dus het komt allemaal wel goed hoor. Bedankt voor de reacties in ieder geval:) Ik laat nog wel weten hoe het verder gaat met hem/haar :D

Andy

Mariska

Hoi Andy,

Ik maak juist de kamer niet donker als ze de eerste paar dagen hier zijn.
Dat beestje komt in een vreemd huis en een vreemde kooi.
Ik vind het beter als je 's nachts een klein lampje aan laat tot hij gewend is.

Ik heb trouwens altijd nachtlampjes branden voor mijn valkjes.

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Andy Gijbels

Ah oke, ik zal het onthouden. Ik zal vanavond een TL lampje aanlaten. Momenteel zit hij op mijn schouder en zijn we samen aan het studeren dus het komt allemaal wel goed :D

groetjes, Andy

mickeledoki

hee andy,
spannend he z'n eerste  dag ik vind dat je het goed gedaan heb.....mijn valkje was de eerste twee weken ook ontzettend rustig ..en nu is ze bijna niet meer te stoppen... succes en houd ons op de hoogte

grtz mickeledoki ;D

Andy Gijbels

Het gaat echt super met Aycko. Hij doet wel altijd 2 stapjes achteruit als ik met mijn vinger dichtbij kom maar met trosgierst stapt hij altijd vanzelf op mijn hand. Als ik met mijn vinger blijf volgend tot onder zijn buikje stapt hij ook wel op en vliegt hij niet weg maar ik wil toch dat hij zelf het initiatief neemt om op te stappen (maar probeer uw ouders en zus dat maar is duidelijk te maken  :-\) Vandaag is hij de hele dag uit zijn kooi geweest en hij kwam zelfs eventjes uit zichzelf naast me zitten (ik leg wel altijd een stukje trosgierst naast me) En dan vind hij het opeens zo leuk om over mijn curcus beginnen te wandelen (en zijn boodschapje te doen:p). Hij is ongeveer 2 keer per dag echt hyperactief en dan begint hij te fluiten en te klimmen als ne zot; maar meestal is hij echt heel rustig en lief. Kroelen doet hij precies niet... hoe doe je dat juist eigenlijk?

groeten Andy

es

Hoi,
Leuk voor je dat het zo goed gaat, en het is hellemaal niet erg hoor om ergens over ongerust te zijn, en zo zie je er zijn altijd wel mensen hier op het forum die raad weten met zulke dingen en je daarbij kunnen helpen.
Wat ik bij mijn Tigo deed, als hij op mijn schouder ofzo zijn eigen zat te poetsen ging ik met mijn vinger op zijn kopje kroelen, hij vond dat heerlijk, misschien dat andere betere tips hebben  ;)
succes en veel plezier met je valkje Aycko. :D

Groetjes van Esther

mickeledoki

hee  hooi,

inderdaad  een valkparkiet leert het meeste spelenderwijs.
kroelen is eigenlijk gewoon aaien in het nekje of onder het buikje ... kylie(mijn valkje) komt al met der kopje naar der tralies toe en doet het dan naar beneden zodat ik er  met mijn vingers overheen kan "kroelen" .Vandaag zat ik een koekje te eten  en plotseling kwam ze over mijn hand naar mijn mond toe om mee te eten dat was echt heel "weird".ik bedoel dat  je z'n band op kunt bouwen met je valk in een kleine twee weken ... ;D


grtz mickeledokus

M.

Kroelen met je valkje kun je op meerdere manieren doen.

Ik heb hier een valkje zitten van goed een jaar, en die mag ik niet met mn handen kroelen, maar hij vind het daar en tegen heerlijk als ik mn neus in zn nek duw, en dan kriebel en lucht uitblaas  ;D Dan friemelt hij helemaal terug aan mn neus en duwt zn hoofdje zowat in mn neus  :D

Mijn jonge valkjes van 8 week vinden het met zowel handen als neus lekker, alleen de oudste vind het nog wel eens leuk om zn snavel in mn neus te zetten, das minder hihi ;D

Je valkje veel bij je dragen is belangrijk om een band op te bouwen, en dit ook te blijven doen.
Een valk kan vrij snel minder tam worden als je er niet genoeg aandacht aan besteed, al hangt dit af van zijn/haar karakter.

Wat voor kleur heeft je valkje? En is hij met de hand opgevoed of komt hij recht uit t blok?
Heb je een foto?

Jahaa, wij kunnen ook vragen stellen :P

Andy Gijbels

Citaat van: M. op 21 juni 2006, 13:50:59
Wat voor kleur heeft je valkje? En is hij met de hand opgevoed of komt hij recht uit t blok?
Heb je een foto?

Jahaa, wij kunnen ook vragen stellen :P






Een wistmaskertje dus zoals ge ziet :D
Hij is nu zeven weken ofzo. Ik heb hem sinds zaterdagavond. Hij komt uit een huiskamer dus niet echt van bij kwekers ofzo. Hij is gevoed door zijn ouders maar van jongsafaan wel dikwijls uit het nest genomen.

groeten, Andy