26 juni 2024, 07:50:32

Help! Hoe kan deze kleur!!

Gestart door Pongo, 17 januari 2011, 11:29:58

« vorige - volgende »

Pongo

Hoi Allemaal,

Kunnen jullie mij misschien met het volgende helpen??

Wij hebben een koppeltje en zij hebben nu een nestje met 4 jongen. De ouders zijn grijs zoals je op de foto kunt zien maar alle jongen beginnen nu dezelfde kleur te vertonen als de oudste van de 4, zie foto. Heel veel wit lijkt het wel te worden. De oogjes hebben ook een beetje een rode gloed. Of kan dit op latere leeftijd nog veranderen?

Hoe kan dat nou als de ouders grijs zijn en de jongen wit te worden??

Kan iemand mij vertellen hoe dat zit en wat voor kleur jongen we dan krijgen?

Wij vinden het maar vreemd.

Bedankt alvast voor jullie hulp.

Groetjes,
Linda

Saar

Hoi Linda,
De man is een wildkleur, en de moeder een witmasker. Omdat je nu een lutinootje in het nest hebt zitten, betekend dat pa deze split bij zich draagt.
Lutino,s en albino's hebben altijd rode oogjes. Ze zullen rood blijven, maar als ze ouder worden zullen de ogen iets donkerder worden.
Groetjes Saar

Saar

En volgens mij zie ik ook pareltjes... Als dat zo is, dan is de man gepareld geweest, of hij draagt ook de split gepareld :)

Pongo

17 januari 2011, 11:58:07 #3 Last Edit: 17 januari 2011, 12:02:43 by Pongo
Hoi Saar,

Dank je wel voor de snelle reactie.

De man is niet gepareld geweest toen hij klein was. Dus dan zal hij dat van zijn ouders hebben??

En het vrouwtje kan niet overheersen dan met kleuren? Of wel?

Dus die kleur van die kleintjes hebben te maken met dat hun ouders het weer van hun ouders hebben mee gekregen?

Dit is voor ons het eerste nestje, dus we hebben nog niet heel veel ervaring  :)

Grt,
Linda

Sanna

Ik denk dat vader split voor lutino en voor gepareld is. Moeder kan geen split voor deze mutaties zijn. Wanneer je dat in de mutatiecalculator invult krijg je dit:

Vader:
Wildkleur split voor {X1:Opaline} {X1:Lutino}

Moeder:
Witmasker

Nageslacht man:
50% Wildkleur split voor Witmasker {X1:Opaline} {X1:Lutino}
50% Wildkleur split voor Witmasker


Nageslacht pop:
50% Opaline Lutino split voor Witmasker
50% Wildkleur split voor Witmasker

Zoals je ziet krijg je dan opaline (=gepareld) lutino popjes uit dit koppel, ook nog eens split voor witmasker. Alle wildkleurtjes kunnen zowel poppen als mannen zijn.

Groetjes, Sanna

Pongo

Hoi Sanne,

Ook bedankt voor je reactie.

Wow!! Dat zou dan betekenen dat het hele nestje uit popjes bestaat?? Zie zien er namelijk allemaal hetzelfde uit.

Of kan er dan toch een mannetje bij zitten ook al hebben ze allemaal dezelfde kleur?

Grt,
Linda

Sanna

Hoi Linda,

Tenzij je cross-overs hebt (is ingewikkelde stof, lees hier: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,25716.0.html) zou dat inderdaad betekenen dat je allemaal poppen hebt. Moeder kan echt niet split voor opaline zijn en vader geeft dit altijd aan dochters door. Zit je met een huis vol meiden ;D.

Groetjes, Sanna

Bert_85

Zelfs met crossing-over kan je geen mannelijke lutino's (of opaline's) krijgen uit dit koppel. Alle lutino's zijn dus poppen, wel handig als je het geslacht zo meteen kent  :)

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Sanna

18 januari 2011, 08:19:15 #8 Last Edit: 18 januari 2011, 08:24:35 by Sanna
Ja, je hebt helemaal gelijk, ik dacht niet goed na ;D. Dat kan alleen bij de man gebeuren ::). Allemaal meiden dus!

Overigens, volgens mij zie ik ook pareltjes op je kleintje. Mocht ik dat nou verkeerd zien, en het is een gewoon lutinootje, dan is dit de combinatie van de ouders:

Vader:
Wildkleur split voor {X1:Opaline} {X2:Lutino}

Moeder:
Witmasker

Nageslacht man:
50% Wildkleur split voor Witmasker {X1:Opaline}
50% Wildkleur split voor Witmasker {X1:Lutino}


Nageslacht pop:
50% Opaline split voor Witmasker
50% Lutino split voor Witmasker

Opaline en lutino liggen dan op 2 verschillende chromosomen bij de vader en dan kun je dus echt altijd meteen zien of het jong een man of pop is.

Groetjes, Sanna

Pongo

Hoi Sanna & Bert,

Super bedankt voor jullie uitgebreide uitleg.

Zo leren we nog eens wat!! ;D

Ze zijn momenteel 2 tot 2,5 week oud, dus we zullen zien hoe ze zich ontpoppen  ;)

Bedankt voor de info.

Groetjes,
Linda

Sanna

Hihihi, ontpoppen....
;D ;D ;D

Pongo

Toepasselijke woordspeling.... ;D ;D

Bijgevoegd alvast een voorproefje van onze rock chickies!!  ;D

Grt,
Linda

Sanna