1 november 2024, 03:27:12

-•=De Grijze Parel 2009=•-

Gestart door •=Bonnie=•, 24 januari 2009, 18:57:51

« vorige - volgende »

carco

Geweldig dat je al zo ver gekomen bent hè? Terwijl het zo slecht ging!

Irene had ook een handopfok , maar toen ik zag dat de krop niet meer leegde hebben we niet eens tijd meer gehad om brandnetelthee te halen:die was zo weg  :'(
Maar Borrel is zo'n vechter! En met jou als baasje  :-*

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

•=Bonnie=•

10 oktober 2009, 12:37:39 #1066 Last Edit: 10 oktober 2009, 13:19:57 by •=Bonnie=•
Dagboek van Borreltje, het handopfokje uit de broedmachine. Deel 3

Donderdag 06-08, dag 20

Zelfde verhaal als gisteren aleen was hij nu wel een stuk leger. Gisteren heeft Borreltje in plaats van pap om 24:00 brandnetelthee met appelazijn en metacloral gekregen. Dat laatste omdat er geen waarneembare kropfunctie meer was. Zijn laatste voeding was dus wederom om 20:00

Gewicht om 07:00 was 28 gram, maar goed de krop was natuurlijk nog niet volledig leeg. Weer begonnen met brandnetelthee, appelazijn en Itraconazole. Pas om 12:00 kan de 1e voeding er in, net als gisteren dus. Alleen heb ik dit maal wat van de oude voeding naar buiten gemasseerd. Vandaag weer nutribird om te zien of dat makkelijker leegt.4 voedingen.

Vrijdag 07-08, dag 21

29 gram met wederom een restant in de krop. Om 07:00 begonnen met 1x spoelen en daarna 2ml brandnetelthee met appelazijn en Itraconazole.

Zaterdag 08-08, dag 22

31 gram, zelfde procedure als gisteren.

Zondag 09-08, dag 22

33 gram, zelfde procedure als gisteren.

Maandag 10-08, dag 23

34 gram na het legen en spoelen van de krop :/  Straks de dierenarts bellen.

Borreltje dag 23

Dinsdag 11-08, dag 24

36 gram na het spoelen en legen, de inhoud rook zuur. Om 10:00 een afspraak met de dierenarts. Hij is door de dikkere HB voeding nu wel meer gegroeid dan gisteren. Geen schimmelmedicijn gegeven.
De krop heeft mooie regelmatige en diepe smaentrekkingen, whatever het is  zit achter en niet in de krop.

De dierenarts heeft bloed afgenomen, krop gespoeld en ontlasting nagekeken. Er werden wel bacterien gevonden maar geen concentraties en geen schimmels in krop noch ontlasting.

Het bloed wordt gecontroleerd op Polyoma, PBFD en Chlamidia. Van die laatste verwacht ik uiteraard niets. DA verdenkt een Polyoma besmetting binnen mijn bestand.

Synolux antibiotica als "paraplu" meegekregen en Nystatine prefentief tegen schimmel.

Woensdag 12-08, dag 25

37 gram na het spoelen... Onbegrijpelijk dat de krop het wel doet maar de doorstroom zo traag is. Borreltje heeft dus constant honger :( Zijn hals is pimpelpaars van het bloedprikken gisteren, een ellendig gezicht.

Donderdag 13-08, dag 26

38 gram na het spoelen. Op aanraden van Anton Beier de voeding wat verdund. Nu lijkt de krop echter helemaal niet meer te legen ondanks de veelvuldige contracties. Na de tweede voeding ben ik pas 5 uur later gaan voeden, hiervoor moest ik eerst "ruimte maken" :-/

In plaats van de handopfok heb ik eivoeder en Harrisons pellets vochtig gemaakt en een vrij grove voeding vanaf de lepel gegeven. Ik kan me vergissen maar het lijkt voor de krop niet uit te maken of ik nu thee, dunne pap of normale pap voer. Dus nu even kijken hoe het met zeer grove voeding gaat, meer zoals ze deze in het blok ook krijgen. Als de krop nu even snel leegt is het aantal opgenomen calorien veel hoger...

Borreltje begint aan te voelen als 1 grote  testcase :(

Vrijdag 14-08, dag 27

42 gram!! :D  Wel moest ik nog steeds spoelen  maar dit geeft de burger wel moed! Deze gewichtstoename is dus ondanks het feit dat Borreltje gisteren maar 4 voedingen heeft gehad. Maar het aantal callorrieen per voeding is nu natuurlijk wel verdriedubbeld.

Mijn redenatie was, als de vogels de pellets eten, zouden ze die ook aan hun jongen voeren. En ze voeren dan een hele grove substantie, geen fijngemalen pap.

Hopelijk blijft deze lijn zich voortzetten, daar zou ik heel blij van worden!

Zaterdag 15-08, dag 28

44 gram, de grote gewichtstoename van gisteren zal uiteraard ook een gedeelte maag- darmvulling zijn geweest. De dag begon weer met spoelen. Het is een super naar werkje wat ook Borreltje echt vervelend vind.

Vandag heeft hij maar drie voedingen gekregen, ik wou zien of de krop zich dan misschien uiteindelijk zou legen. Om 8 uur kreeg hij dus de laatste voeding.

Borreltje dag 28

Zondag 16-08, dag 29

Helaas... vanmorgen nog steeds een restant in de krop, ik heb er wat uitgemasseerd maar niet meer gespoeld omdat het verder niet zuur rook. Ik verbaas me steeds over de taaiheid, misschien gemalen nutribird proberen en kijken of dat ook zo taai wordt?

Het is ook net of het eten uit het onderste deel van de krop niet vedwijnt en hij alleen voeding uit de bovenste laag binnen krijgt. Want je zou zeggen dat zolang er eten in zit, hij eten binnen krijgt. Toch woog hij vanmorgen 44 gram... niet aangekomen dus :(

Maandag krijg ik de uitslag van de test, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het polyoma is.

Maandag 17-08, dag 30

46 gram, weer moeten spoelen. Zijn veren knallen er momenteel uit dus wat dat betreft zit er vooruitgang in. Hij is levendig en begint een en ander te ondernemen. Het feit dat de krop nooit helemaal leegt baart me zorgen. Hopelijk krijg ik vandaag te horen dat het geen Polyoma of PBFD is.

Borreltje dag 30 (46 gram)

Wordt vervolgd...
Morgen het 4 en laatste deel.

monica

Hoi Bonny,

Muts die ik ben, lees nu pas dat het verslag van augustus is :-X
Maar een mooi verslag hoor, is goed te volgen.
Wat een klus he zo'n zorgenkindje?

Groetjes Monica.

*Manon*

Wat een verhaal Bonnie!!
Maar wat een vechtertje is Borreltje, kon eerst de naam niet goed plaatsen, geeft natuurlijk ook niks, een naam is een naam, maar toen ik las dat je hem in een borrelglaasje had gelegd, viel het kwartje  :D

je schrijft dat je eerst gaat spoelen... hoe gaat zoiets eigenlijk in zijn werk, kan me er eigenlijk niet veel bij voorstellen...

Ik kom morgen weer lezen... vind het een supermooi verslag, ondanks de strijd die jullie saampjes leveren...  :-\

Groetjes Manon

•=Bonnie=•

Citaat van: monica op 10 oktober 2009, 12:46:00
Hoi Bonny,

Muts die ik ben, lees nu pas dat het verslag van augustus is :-X
Maar een mooi verslag hoor, is goed te volgen.
Wat een klus he zo'n zorgenkindje?

Groetjes Monica.

;D  Geeft niet hoor, het is ook leuker om te lezen alsof het nu is. Ik heb het wel elke dag opgeschreven omdat ik al van plan was het hier te posten :)

Citaat van: *Manon* op 10 oktober 2009, 13:00:21
Wat een verhaal Bonnie!!
Maar wat een vechtertje is Borreltje, kon eerst de naam niet goed plaatsen, geeft natuurlijk ook niks, een naam is een naam, maar toen ik las dat je hem in een borrelglaasje had gelegd, viel het kwartje  :D

je schrijft dat je eerst gaat spoelen... hoe gaat zoiets eigenlijk in zijn werk, kan me er eigenlijk niet veel bij voorstellen...

Ik kom morgen weer lezen... vind het een supermooi verslag, ondanks de strijd die jullie saampjes leveren...  :-\

Groetjes Manon

Bij het spoelen spuit je eerst en beetje water of thee op pap temperatuur met een kropnaald in de krop. Vervolgens masseer je heel voorzichtig eerst de oude voeding door de vloeistof en vervolgens de hele zwik naar buiten. Je kan het ook via een ventielslang naar buiten trekken maar dat wou in dit geval met die taaie pap niet. Het naar buiten masseren is erg link omdat het in de luchtpijp kan komen en dan stikken ze. Een heel vervelend, en link klusje. Borreltje had er echt een bloedhekel aan en ik dito :-[

Caroline

Jeetje meis, wat een gevecht hebben jullie geleverd .... wat een afsluiting van jouw vorige kweekseizoen.  :-\

Het smoeltje van Borreltje .... geweldig, daar deed je het vast voor, wat een heerlijk beestje.

Ik wil je dan ook een heel erg groot compliment geven, super wat je tot nu toe al samen met Borreltje hebt bereikt.  :D

Ik kijk uit naar het laatste deel van het dagboekje van Borreltje en foto's zoals hij/zij nu is.  :D

Ik hoop dat je een hele goeie uitslag hebt gekregen die bewuste maandag in augustus.  ;)

FIjn weekend.

PS. je moet op de eerste regel even het woordje dagboel=k veranderen.  ;)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

•=Bonnie=•

Citaat van: Caroline op 10 oktober 2009, 13:15:38
Jeetje meis, wat een gevecht hebben jullie geleverd .... wat een afsluiting van jouw vorige kweekseizoen.  :-\

Het smoeltje van Borreltje .... geweldig, daar deed je het vast voor, wat een heerlijk beestje.

Ik wil je dan ook een heel erg groot compliment geven, super wat je tot nu toe al samen met Borreltje hebt bereikt.  :D

Ik kijk uit naar het laatste deel van het dagboekje van Borreltje en foto's zoals hij/zij nu is.  :D

Ik hoop dat je een hele goeie uitslag hebt gekregen die bewuste maandag in augustus.  ;)

FIjn weekend.

PS. je moet op de eerste regel even het woordje dagboel=k veranderen.  ;)

Thanks voor het compliment :) Ach dat smoeltje... ik was al verkocht toen hij uit zijn ei kroop en toen hij eenmaal op zijn pootjes kon staan en zijn vlerkjes als armpjes over de rand van zijn/haar borrelglaasje legde... zoooooooooo schattig. :D
Ach er staan vast een heleboel typo's in, ik heb het in een sticky op mijn bureaublad geschreven elke dag.

Caroline

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Kitten84

Ik ben ook zeer benieuwd naar morgen. Kom dan zeker weer ff lezen.

Marian

Hallo Bonnie,

Heb net verhaal 1-2 en 3 gelezen.
Wat een verhaal, hoe mooi, spannend en strijdlustig.
Zo schrikken dat de stroom uitviel, dat Borreltje van het aanrecht viel en 'lek' is geprikt bij de da :-\
En met alle goede zorgen zo mooi is opgegroeid :D
Ben erg benieuwd naar hoe het afloopt.

Groetjes, Marian

*Yvon

Hoi hoi

Jeetje........ je weet ook wel wat je op je hals hebt gehaald.  ;)
Maar je doet het weer super zoals we eigenlijk wel van je gewend zijn.  :)
Even over het legen van de krop.
Ik heb het ook al bij 2 papvalkjes gehad dat de kropjes 's morgens niet helemaal leeg waren.
Bastiaanse heeft toen tegen mij gezegd :
Als er +/_  1/3 inzit en het voelt soepel aan en niet zuur ruikt,kan het geen kwaad.

Ik vind je een TOPWIJFFIE !!  :-*

Groetjesssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Caroline

Citaat van: *Yvon op 11 oktober 2009, 09:27:58

Ik vind je een TOPWIJFFIE !!  :-*

Groetjesssss Yvon

Helemaal mee eens!!!!  :D

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Rianne

Wauw Bonnie, wat een werk! Mag ik al raden naar de mutatie of heb je dat al ergens gezegd? Ik gok palefallow geelwang. :)

Caroline

Ik had het al geraden ....  ;)

Citaat van: Caroline op  8 oktober 2009, 10:32:25
Ja, ik had al ouwe foto's van Borreltje gezien.  ;)

Een gokje .... een verdwaald eitje van Cocktail en Dreams ==> Palefallow Bleekmasker EF / witmasker

Ik zie namelijk bleekmasker, grijze veren en .... rode oogjes.

Gaaf!!!!  :-*

Succes met je werk .... ben erg benieuwd naar je "geheimpje"  ;D

Groetjesssssssssss

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Dierenfreackske

Hoi Bonnie...wat super hoe jij dat allemaal doet, ik hoop dat je een goede uitslag hebt gehad ook, en ik wou ook even een complimentje geven hoor, super dat je het kleintje zo al geholpen hebt,  wat een beauty wordt het ook, euch, over e mutatie ...hmm, als ik het mag zeggen?  Denk ook een pale fallow (geelwang)  vogens ik zie nu he ....hihi ! Ach, je bent ook wel een toppie hoor! Met Luna gaat het steeds super ook...ben heel blij met haar! Grtjs. Ann