1 november 2024, 03:20:35

-•=De Grijze Parel 2009=•-

Gestart door •=Bonnie=•, 24 januari 2009, 18:57:51

« vorige - volgende »

Caroline

Wow, een getekend geelwangetje .... ben erg benieuwd, balen dat ze ziek is, beterschap voor haar.  :-*

Balen van het overleden jong 6.

Op je nieuws wachten we gewoon geduldig.  ;)

Succes met alles.  :)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

*Yvon

Hoi hoi

Jeetje......het zit je niet echt mee.  :-\
Super balen van jong 6 .  :-\
Wij hadden ook een koppel die pas laat begonnen met voeren.
Gelukkig waren de jongen wel groot geworden.
Niet meer mee bemoeien zal een moeilijke,lastige beslissing zijn,soms kan je niet anders.
Nu hopen dat de ab helpt en toch alles opstok komt.
Fijn dat alles al gereserveerd is !!  :D

En als het nu nog een misschien is....... kan je dan nog wel een super klein hintje geven ??  ::)  ;D ;D

Groetjessss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

•=Bonnie=•

[edit] Even de tekst bijgewerkt, het stond er een beetje raar allemaal zo. [/edit]

Citaat van: *Yvon op  3 augustus 2009, 11:26:13
Hoi hoi

Jeetje......het zit je niet echt mee.  :-\
Super balen van jong 6 .  :-\
Wij hadden ook een koppel die pas laat begonnen met voeren.
Gelukkig waren de jongen wel groot geworden.
Niet meer mee bemoeien zal een moeilijke,lastige beslissing zijn,soms kan je niet anders.
Nu hopen dat de ab helpt en toch alles opstok komt.
Fijn dat alles al gereserveerd is !!  :D

En als het nu nog een misschien is....... kan je dan nog wel een super klein hintje geven ??  ::)  ;D ;D

Groetjessss Yvon

Het is een p*kke jaar  :-X  Hoewel ik ook een aantal super mooie jongen op stok gekregen heb al. Ik overweeg ook bij Robin en Robijn het blok weg te halen nu alle jongen uitgevlogen zijn. De overige blokken zijn allemaal schoon, ontsmet en opgeborgen.

En 1 tipje wil ik nog wel geven hoor, het is uniek en niet offtopic...  ;)

hilde

Citaat van: •=Bonnie=• op  3 augustus 2009, 11:02:19

-------------------

Jong 6 van Jelle en Beauty is helaas overleden het was een popje en waarschijnlijk een geelwang maar het was net een dag te vroeg voor zekerheid.

Jong 5 is een getekende cinnamon-opaline-geelwang, deze loopt echter ook achter en dus maar naar de DA. Er blijkt een bacterie in haar ontlasting te zitten en het koppel plus de jongen zitten aan de AB. (Amoxycilline) Aangezien er geen mest en snavel contact met de anderen is hoefde de rest niet mee te kuren.

Het koppel voert niet erg veel, soms zijn de jongen om 12:00 nog leeg. Die van extreme en extran liggen de hele dag altijd met volle kropjes.  ::) Ik heb alleen besloten me er dit jaar verder niet meer mee te bemoeien (buiten dat ik met jong 5 naar de DA ben geweest voor controle dan) want ik heb mijn handen echt meer dan vol momenteel.

Jong 3 en 4 zijn zwaar bonte cinnamon mannen en jong 1 en 2 cinnamon opaline bonte popjes. Deze vier liggen lekker op schema, er zat ook geen bacterie in hun ontlasting maar zij kuren via de ouders dus wel voor de zekerheid mee.

Ze zijn allemaal gereserveerd, net als alle overige jongen overigens.

hey bonnie

jammer dat Jong 6 van Jelle en Beauty  helaas overleden is .
hopelijk slaat de ab aan en hoef jij je geen zorgen meer te maken .
gelukkig gaat het met de andere jongen goed .
fijn dat ze allemaal  gereserveerd zijn.

groetjesssssssssssssssss

Caroline

Wow, mysterieus .... uniek en niet offtopic. ???

Jeetje, je weet ons wel in spanning te houden.  ::) :P

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Rianne

*Yvon

Hmmmm  ::)...... dat gaat vast een valkje met een speciale mutatie worden.  ::)

Ik ga ook verder niet gissen en wacht gewoon maar rustig af.  :D

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

*Manon*

Hoi hoi Bonnie,

Jeetje wat balen dat donsje 6 is overleden  :-\
Verder heb je echt prachtige valkjes, alleen jammer dat het zo vervelend loopt dit jaar voor je!

Ik ben ook erg benieuwd naar welke verrassing jij in petto hebt... zal vast wel iets moois zijn  ;)

Groetjes Manon

candy

3 augustus 2009, 21:18:30 #953 Last Edit: 3 augustus 2009, 21:20:27 by candy
Hallo Bonnie,

@ Candy: Gelukkig is het nu weer allemaal okay. Fijn dat het ook niet besmettelijk bleek te zijn. Voeren jullie trouwens Harrison?

Wij voeren inderdaad in hoofdzaak met Harrison, maar af en toe ook met een zaadmengsel van Beaphar of iets in die geest.
Wat we wel moeten opmerken is dat de zieke valk het vertikte om Harrison te eten. Dit was de eerste vogel die we niet over konden krijgen. Het is dus niet uit te sluiten dat de bacterie op deze wijze is binnen gekomen.
Zelfs Leila heeft maar een dag of 2 nodig gehad om aan Harrison te wennen en weegt nu rond de 97 gram.

Even ter info, de AB kuur bij de zieke vogel bestond ook uit Amoxycilline.

Wat weer een tegen slag dat je alweer een donsje moet missen.

Groetjes Ria

Peggy

Hoi Bonnie,  balen hoor dat jong 6 het niet gehaald heeft. Ik duim iig voor jong 5,dat de ab aan gaat slaan.

Jammer dat je niet zo'n geweldig kweekjaar hebt gehad Bonnie.Hopelijk gaat het met dit nestje helemaal goedkomen verder.

Gr Peggy

Mijn lief en trouw koppel; Joep&Guusje

Voor ons dagboek; klik hier

Caroline

Wat betreft je kweekjaar kan ik je een handje geven .... ook hier heb ik niet zo'n grandioos kweekjaar achter de rug.  :-\

Hopelijk hebben we het volgende kweekjaar meer geluk.  ;)

Ik duim er voor.  :D

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

•=Bonnie=•

Citaat van: Caroline op  3 augustus 2009, 12:17:47
Wow, mysterieus .... uniek en niet offtopic. ???

Jeetje, je weet ons wel in spanning te houden.  ::) :P

Hopelijk is het niet voor niets.   ::)

Citaat van: Rianne op  3 augustus 2009, 12:29:45
Een heel bijzonder valkje? ???

Ja, in alle opzichten :)

Citaat van: *Yvon op  3 augustus 2009, 15:16:49

Hmmmm  ::)...... dat gaat vast een valkje met een speciale mutatie worden.  ::)

Ik ga ook verder niet gissen en wacht gewoon maar rustig af.  :D

Klopt... maar met ales wat fout gaat dit jaar heb ik iets van, de huid van de beer niet verkopen voordat... enz enz enz.
Citaat van: candy op  3 augustus 2009, 21:18:30
Hallo Bonnie,

@ Candy: Gelukkig is het nu weer allemaal okay. Fijn dat het ook niet besmettelijk bleek te zijn. Voeren jullie trouwens Harrison?

Wij voeren inderdaad in hoofdzaak met Harrison, maar af en toe ook met een zaadmengsel van Beaphar of iets in die geest.
Wat we wel moeten opmerken is dat de zieke valk het vertikte om Harrison te eten. Dit was de eerste vogel die we niet over konden krijgen. Het is dus niet uit te sluiten dat de bacterie op deze wijze is binnen gekomen.
Zelfs Leila heeft maar een dag of 2 nodig gehad om aan Harrison te wennen en weegt nu rond de 97 gram.

Even ter info, de AB kuur bij de zieke vogel bestond ook uit Amoxycilline.

Wat weer een tegen slag dat je alweer een donsje moet missen.

Groetjes Ria

Het zou fijn zijn als valkjes op H pellets nooit bacteriën binnen zouden halen... Zo werkt het helaas niet, niet elke ziekte is terug te voeren op de voeding en al helemaal niet te genezen door simpelweg de voeding aan te passen.

Voorkomen van een boel ellende, dat uiteraard wel. Rijst de vraag, WAT is dan de beste voeding.  ;)

Citaat van: Peggy op  3 augustus 2009, 22:18:12
Hoi Bonnie,  balen hoor dat jong 6 het niet gehaald heeft. Ik duim iig voor jong 5,dat de ab aan gaat slaan.

Jammer dat je niet zo'n geweldig kweekjaar hebt gehad Bonnie.Hopelijk gaat het met dit nestje helemaal goedkomen verder.

Gr Peggy

[/color][/font][/size]

Ja het is een rot jaar :/ Maar voor de valken vind ik het erger dan voor mezelf.

Citaat van: Caroline op  3 augustus 2009, 22:20:21
Wat betreft je kweekjaar kan ik je een handje geven .... ook hier heb ik niet zo'n grandioos kweekjaar achter de rug.  :-\

Hopelijk hebben we het volgende kweekjaar meer geluk.  ;)

Ik duim er voor.  :D

Ja... jou zat het dit jaar ook niet bepaald mee :(

candy

5 augustus 2009, 00:11:10 #957 Last Edit: 5 augustus 2009, 00:28:29 by candy
Hallo Bonnie,

We zijn het met jou eens, dat het heel moeilijk is om te bepalen, wat het beste voer is. Wat wel blijft bestaan is het feit dat het in laatste geval een bacterie betreft die in de aarde voorkomt en dus eventueel aan het zaadmengsel aanwezig kan zijn geweest.
Dit risico is kleiner bij pellets (ongeacht het merk), doordat deze uit bewerkte zaden bestaan.
We hebben wel geprobeerd om naar Nutribird over te stappen, maar de vogels vertikken dat om te eten. We hebben op vogelmarkten ook reeds een paar keer in discusie geweest met een vertegenwoordiger van een ander merk pellets, maar deze wil geen monster (eventueel tegen betaling) mee geven, maar er moet gelijk 10 Kg worden afgenomen. Dit vinden we zonde als we dit naderhand moeten weg gooien, als het dan weer niet wordt aangenomen.

Groetjes Ria en Henk

Ps. Hieruit volgt wel dat we niet alleen  pellets het ideale voer vinden.

Caroline

Zelf heb ik in elke kooi 1 bakje met een paar schepjes pellets hangen (Nutribird B14 voor grasjes), wat betekend dat de hoofdmaaltijd hier dus bestaat uit zaadmengsel (Teurling Eurotop 228). Daarnaast geef ik onkruidzaden, gekiemd zaad, veel groente, fruit en kook een keer volkoren macaroni of spaghetti en notenrijst voor ze.

Mijn valkjes doen het hier erg goed op.

Ik ben in principe NIET tegen pellets maar ben wel van mening dat 100 % pellets niet goed kan zijn.

5 november 2005 hield Dr. Frank Feld een lezing in Avifauna en daarin sprak hij ook over het geven van pellets.

Hieronder zijn woorden:

Pellets

Al dan niet gebruik van pellets, de volgende conclusie:

-   Niet alleen maar pellets voeren
-   Liefst 50% pellets, 50% gewoon zaadmengsel
-   Merk: maakt niet zoveel uit.

De reden om maar 50% pellets te geven is omdat gebleken is dat de maag te veel ging veranderen bij 100% pellets. Wij kunnen als mensen ook niet leven op speciale pap waar alles in zit, onze maag heeft ook stevige voeding nodig. Zo is het bij de valkparkiet ook. Daarnaast is uit jaren onderzoeken gebleken dat vogels die jaren op pellets zitten, minder tot geen jongen meer gingen produceren. Eenmaal weer geheel of grotendeels terug op zaden, ging de kweek weer aantoonbaar beter.

Met name het stukje over de kweek die achteruit ging bij 100 % pellets, doet mij al besluiten om pellets er alleen maar wat bij te geven.

Ik realiseer me in ineens dat ik dit allemaal in jouw boekje schrijf, Bonnie, wil je dat ik het verwijder, geef je maar even een gilletje.  ;)

Groetjes en .... ik duim voor je dat je speciale mutatie wel door mag gaan.  :D

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Caroline

Citaat van: candy op  5 augustus 2009, 00:11:10
Hallo Bonnie,

Wat wel blijft bestaan is het feit dat het in laatste geval een bacterie betreft die in de aarde voorkomt en dus eventueel aan het zaadmengsel aanwezig kan zijn geweest.
Dit risico is kleiner bij pellets (ongeacht het merk), doordat deze uit bewerkte zaden bestaan.

Groetjes Ria en Henk

Ps. Hieruit volgt wel dat we niet alleen  pellets het ideale voer vinden.

Bacterie die in aarde voorkomt .... dit betekend dat onze vogels deze dus ook op kunnen lopen als wij planten in huis hebben aangezien deze ook in aarde staan met hun wortels.  ::)

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.