26 juni 2024, 10:25:49

gevonden op het strand in Spanje

Gestart door Tim_en_Sarah, 15 oktober 2003, 17:45:52

« vorige - volgende »

Tim_en_Sarah

15 oktober 2003, 17:45:52 Last Edit: 15 oktober 2003, 17:46:45 by Tim_en_Sarah
Hallo allemaal,

Af en toe krijgen we van vrienden of familie een cadeautje voor onze valkparkieten, zie foto. Normaal gooien we het wel weg, omdat we niet willen dat ze 1 of andere ziekte krijgen.

Kunnen we deze in de kooi ophangen of moeten we het wel weggooien?

Alvast bedankt!

Tim en Sarah

Sanna

Ik vind die dingen ook geregeld in Frankrijk op het strand. Tot nu toe heb ik het altijd weggegooid omdat ik het niet durfde te riskeren. Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk of je die kunt gebruiken. Ze liggen natuurlijk wel al die tijd in zout water. Maar aan de andere kant, ze hebben waarschijnlijk ook wel even op het strand gelegen...

Groetjes, Sanna

Sander

Hello

Die "dingen" zijn afkomstig van inktvissen. Vroeger gaf ik ze altijd aan m'n kanaries en daar  hebben ze nooit last van gehad! Het schijnt zelfs goed te zijn voor kanaries. Maar als dat voor valkjes ook zo is weet  ik niet.

groetjes
sander

Tim_en_Sarah

Tja, ik zie die "schubben" ook vaak in parkietenkooien... ik zal het 's bij de dierenwinkel vragen, want we durven het risico nu niet te nemen.

Bedankt voor jullie reacties!

ziralioness

Dat 'ding' is een inktvissenskelet, ook wel Sepia genoemd. Sepia is goed voor valkjes, ze krijgen er kalk mee binnen en slijpen er hun snaveltjes aan...

Maar of je je zo van het strand mag geven?? Ik denk dat áls je ze al mag gebruiken, dat je ze eerst moet uitkoken!

Ik heb zelf ook een zak vol sepia meegenomen uit Kroatie dus ik ben benieuwd naar het antwoord!!

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Sanna

Hahaha :D dat die 'dingen' sepia zijn wist ik wel hoor, het is het enige botje dat een inktvis bezit ;D. Maar uitkoken zou inderdaad een idee zijn. Ik ben benieuw hoe ze voor winkelverkoop geprepareerd zijn. Dan kan ik volgend jaar een voorraadje meenemen :P. Want ik kan me ook voorstellen dat ze in deze staat te zout voor valkjes zijn. Wie o wie weet het? :)

Groetjes!

Tim_en_Sarah

15 oktober 2003, 20:24:11 #6 Last Edit: 15 oktober 2003, 20:49:54 by Tim_en_Sarah
Nou ja zeg! Ik liet de sepia net zien aan Flip en Morris... die werden helemaal gek! Ze wilden het gelijk beknabbelen en van me afpakken. Jammer voor ze, want ik heb het wel afgepakt!  :D

Tim en Sarah

ziralioness

HAHHAHAH maffe beessies!!

Volgens mij krijgen winkels het van vissers die intvissen vangen voor menselijke consumptie. Bij het opensnijden word de sepia verwijderd en dit word volgens mij opgekocht door dierenwinkels. Hoe ze het echter ''klaarmaken voor gebruik'' weet ik niet.

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Stijn dc

hello

ik denk ook dat je het niet zomaar van het strand af mag geven! volgens mij is het toch wat  te zout en mss hangen er schadelijke stoffen van boten aan of zo!
dus eerst goed schoonmaken, uitkoken bijvoorbeeld! kopen is toch altijd veiliger!

SDC:D

BartG

Ter informatie:  De sepia, of ook zeekat genoemd is inderdaad een inktvis, maar je moet helemaal niet naar Kroatië of Spanje, je vindt ze ook in de Oosterschelde.  Vraag maar eens aan de talloze duikers die je in mei of juni de Oosterschelde (vooral aan de noordkant van de Zeelandbrug) ziet induiken wat het hoogtepunt van hun duik was...

Groetjes,

Bart,
Valkparkietenliefhebber en duiker ;-)

Peter

Hoi allemaal,

Of je zo mag geven... geen idee maar geven altijd wel Sepia dit kopen we dan bij de groothandel en het is echt met een dag of twee helemaal. Tja vrijdag .. inktvis dag..hahahaha

Groetjes,
Petre

Reinout

Onlangs zocht ik voor m'n zusje wat info over de Zeekat (ofte Sepia officinalis).  

In het lijf van de Zeekat zit een kalkplaatje (inwendig skelet, cfr weekdieren) van 15 tot 20 cm lengte dat voor stevigheid zorgt en ook het drijfvermogen bevordert. Wanneer de dieren sterven blijven de kalkplaatjes over en deze spoelen uiteindelijk aan op het strand. Dit zogenaamde 'zeeschuim' kun je kopen in de dierenwinkel voor in de vogelkooi. Een strandwandeling kan ook een aardige oogst opleveren.

Maar om te ontsmetten zou ik toch ook eerst in kokend water steken, zodat eventuele (de meeste althans) bacterieën niet meer aanwezig zijn.

Hermes_Lucy_nest

m'n vader had vroeger een voliere en hij ging die altijd van zee halen en hij stopte die 2x in kokend water.
eenmaal in de ene bak kokend water en het erinlaten tot het water weer koud in en dat weer in een andere bak kokend water zodaan het vuil dat in het eerste bak zat die wat terug is gegaan op het sepra er ook afgaat.
uh :-X verstaan? :-/ een beetje chinees maar kom  ;D

luukluuk

ik heb er dus gewoon eentje in de kooi liggen hoor ,van het strand ,uit Frankrijk ,ik heb hem al een paar weken liggen en hij is al half op ,en de valkjes zijn echt nog super gezond hoor ,ik heb er laatst ook zo een in de winkel gekocht voor ze ,en er zit echt geen verschil in hoor  :D
ddus gewoon lekker geven ! het kost in de winkel anders wel meer dan een euro  :o
gr Margot

Paul

Hoi Margot,

Als je de verpakte koopt kosten ze inderdaad 1,35 euro.
Maar ik koop altijd een zak met 30 stuks erin en dat kostte geloof ik 12,50 euro.
Dus dan zijn ze ineens veel minder duur en de beugeltjes die aan die verpakte zitten hebben ze in een dag gesloopt hier dat is meer iets voor kanaries die zijn niet zo sloperig.
Ik prik altijd 2 gaatjes in de sepia en trek er een ijzerdraadje doorheen en maak dat vast aan de kooi.
Dat zit als een huis :-)

Groetjes, Paul