12 maart 2025, 12:59:16

Naira is overleden

Gestart door bobbie, 11 december 2006, 15:19:23

« vorige - volgende »

bobbie

11 december 2006, 15:19:23 Last Edit: 21 september 2007, 09:42:34 by bobbie
Hallo,

Vandaag zijn we naar Heienoord geweest met Naira voor een buikecho.
De lever is bezaaid met bobbels (diffuus, over heel de lever dus) in plaats van dat ie glad is.

Dit kunnen 3 dingen zijn:

- leverkanker (daar gingen we tot nu toe van uit)
- hepatitis (door langdurig en zwaar medicijngebruik tegen epilepsie)
- cirrose (zelfvernietiging van de lever, allemaal littekens).

Naira wordt mager (woog vorig jaar nog 23 kg, nu 16,5 kg), verliest haar vacht behoorlijk, erge jeuk, lage bloedsuikers, hoge galzuren, hoge leverfunctie-uitslag.

Vanavond gaat de dierenarts die de echo maakte bellen naar mijn dierenarts om te overleggen hoe nu verder.

Het voorstel is om naar Gent in Belgie te gaan en daar onder narcose een contrastonderzoek te laten doen.
Dan wordt er in een ader van Naira een constrastvloeistof gespoten. Kleuren de bobbels op de lever snel, dan is het kanker.
Kleurt het langzaam, dan is het cirrose of hepatitis. Dan zal er dus een biopt genomen moeten worden om dan uitsluitsel te geven.

Met kanker is het niets aan te doen.
Het hepatitis wel. Cirrose weet ik niet.

Als het hepatitis is zal ze andere medicijnen tegen de epilepsie moeten krijgen.

Ook krijgt ze dan 12 weken Prednison met alle bijwerkingen van dien. Veel drinken, om de haverklap plassen etc.

Als ik het allemaalgoed heb begrepen ::)

Spannende tijden dus. Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes, Nel :-\

Riny

Hoy Nel
Dat is geen leuk nieuws wat je verteld over Naira.
Hopelijk krijgen jullie snel de uitslag en is het te behandelen met medicijnen.
Onze bailey slikt al 3 jaar prednison , en zal dat de rest van haar leven moeten doen.
Hoe oud is Naira?
We duimen voor jullie.
Groetjes Riny :D

bobbie

Dank je Riny. :)

Naira is 10 1/2 jaar. Ze wordt in april 11 jaar.

Rianne

Hoi Nel,

niet zo leuk allemaal... Hopelijk is het geen kanker :-\ Veel sterkte ermee.

Saar

Heel veel sterkte Nel
groetjes saar :-*

Anja

Hoi Nel,

Ik wil je heel veel sterkte toewensen.
Ik duim voor je dat het geen kanker zal zijn.

Groetjes Anja

Mandy

Ooo bah dat is schrikken. Kan me voorstellen hoe je je voelt. Heel naar, bang, onzeker, verdrietig... :(
Normaal zeg je dat je hoopt dat het meevalt maar alle 3 is niet echt positief. Als je zou mogen kiezen zou je voor hepatitis kiezen omdat ze dan in ieder geval nog meer kans heeft als met de rest. Dus daar ga ik voor duimen, voor "het beste". Sterkte.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

carco

Hè bah Nel ,ik kan me indenken dat je er erg mee in je maag zit.
Sterkte met Naira!
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Karin

Heel veel sterkte met Naira, we zullen voor jullie duimen !
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Valerie

Bah, wat naar!!!
Ik hoop net als Mandy op hepatitis. Dan is er tenminste nog iets aan te doen. Wat moet Naira allemaal wel niet doorstaan!  :'(
Heel veel sterkte!

Caroline

Hé getsie, nu heb je dus nog niet echt duidelijk, nog steeds die onzekerheid.

Hopelijk weten jullie snel meer en kan ze nog een tijdje bij/met jullie genieten.

Heel veel sterkte, dikke knuffel voor Naira, het zal zeker geen pretje voor haar zijn, al die onderzoeken.

Groetjes!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

bobbie

Hallo,

Bedankt voor jullie berichtjes. :)

Ik zal jullie even bijpraten over hoe nu verder met Naira.

We hebben gewikt en gewogen. Wat voor ons voorop staat is dat er zo min mogelijk stress voor Naira aan te pas komt.

Mijn gedachtengang was: 33 1/3% kans dat het hepatitis is, dusssssss, gaarne direct starten met de Prednison in combinatie met antibiotica.
Of
Helemaal niets doen en afwachten wat er komt.

Vandaag heb ik mijn dierenarts aan de telefoon gehad, die weet ook hoe Naira in elkaar steekt en kon mijn gedachtengang volgen.
Zij adviseerde dan met Prednison en antibiotica te starten.
Na 6 weken een echo herhalen. Is op de echo geen verbetering te zien dan gelijk Prednison afbouwen en stoppen. Is er wel verbetering te zien dan 3 maanden doorgaan met de Prednison.

Ik ga morgen starten. Een vervelende bijwerking van Prednison is dat Naira gaat drinken, plassen, drinken, plassen. Sommige honden doen dat dan tegelijkertijd. Als dat zo is adviseert de dierenarts gelijk te gaan afbouwen omdat de hond daar ook erg onzeker van wordt.
Zelf heb ik nu een bodem van een jockkooi (80 x 55 cm) klaarstaan bij de achterdeur, met daarin kranten. Ik zal haar proberen duidelijk te maken dat ze daarin mag plassen.
Misschien haal ik zelfs kattenbakkorrels, kijken of ze dat wil doen.

Zo, jullie zijn weer op de hoogte. We gaan ervoor.

groetjes, Nel

Marianne

Hoi Nel,

Veel sterkte met Naira.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Anja

Hoi Nel,

Heel veel sterkte met Naira en ik hoop dat er verbetering op de echo te zien is.

Groetjes Anja

ziralioness

Ik wens jullie enorm veel sterkte met Niara!!

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...