13 november 2024, 07:28:11

ontlasting blijft hangen

Gestart door Lee-aa, 13 november 2006, 19:28:44

« vorige - volgende »

Lee-aa

Ik had hier al eens eerder een topic geplaatst over de ontlasting van mijn lutino valkje.

Af en toe hoopt haar onlasting bij haar kontje op. Dan blijft het plakken. Ik ben dan bang dat ze niet meer kan poepen (misschien is dat een overbezorgde reactie, maar ik kan er niets aan doen)

De laatste tijd ga ik met haar onder de douche en kan ik het losweken. Soms heeft ze na 2 dagen weer ontlasting daar hangen. En soms duurt het weer anderhalve week. Heel verschillend

Nu is mijn vraag: hoe komt het dat daar ontlasting blijft plakken?

Verzorgd ze zich niet goed?
Heeft ze een verkeerd eetpatroon?
Kan zoiets erfelijk zijn??
Kan IK daar iets aan doen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?

Paauwtje

wat voor voedsel krijgt ze.
vooral het groenvoer ik heb het namelijk een keer gehad toen ze teveel kattegras hebben gehad.
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Mariska

Het schijnt ook voor te komen als ze wormen hebben.

Is je valkje al eens ontwormd?

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Lee-aa

Ze krijgen van mij weinig groenvoer.. Echt af en toe eens.. Verder krijgen ze één per week trosgierst. soms 1, soms 2 keer per week zo'n stengel waarvan ze de zaadjes af moeten plukken....

onregelmatig krijgen ze eivoer, en pellets,

Sowiezo krijgen ze elke dag zaadjes.

Nee, zij is nog niet ontwormd. Is dit aan te raden dan?
Mijn andere vogel heeft nooit last van wormen gehad en nog nooit een wormenkuur gehad.

Zijn de wormen te vinden/zien als zij daar last van zou kunnen hebben?

Mariska

Ze zijn niet altijd te zien.

Het is toch wel aan te raden om ze 2 keer per jaar te ontwormen.

Je kunt ook wat ontlasting opsturen naar bijv Dr Feld en dan zet hij dat op kweek.
Daar kom je mogelijk ook meer mee te weten.

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Lee-aa

Daar heb ik ook al eens aan gedacht. de ontlasting opsturen.

Ik ga iig morgen meteen even een kuurtje halen!
Wat betaal je eigenlijk voor een check van de ontlasting?
Gaat dat per acceptgiro? Ga ik dat ook even doen!....

Mariska

13 november 2006, 21:44:23 #6 Last Edit: 13 november 2006, 21:47:39 by Mariska
Zo'n kweekje kost 7,50 bij Dr Feld.
Met administratiekosten word het ongeveer 11 euro.

Je kunt het naar ze opsturen en zij sturen jou de rekening toe ;)

Ik zou wel eerst ontlasting opvangen en dan pas ontwormen.
Dat doe ik in ieder geval wel altijd.

Lee-aa

ah fijn! Dat is echt zooo weinig.. No problemo. Maar. hoe doe ik dat.. gewoon in een plastic zakje in een envelop? :s....

Mariska

Het beste is iets in de kooi te leggen om het op te vangen.
Iets van folie.

Zelf haal ik het daar vanaf met een watje of wattenstaafje en stop dat ik aluminiumfolie.
Die vouw ik helemaal goed dicht en doe het dan in een envelop.
Wel een even een briefje erbij doen waarom je het wil testen.

ManjaV

Houd er wel rekening mee dat de ontlastingstest niet perse wormen hoeft uit te wijzen, terwijl hij dan wel wormen kan hebben. Ik heb van Fuzzy twee keer toe de ontlasting laten testen, en allebei de keren was er met de ontlasting niets aan de hand, maar bleek hij uiteindelijk (door mijn bevindingen) toch wormen te hebben, wat later weer door de dierenarts werd bevestigd.
Het schijnt niet altijd aantoonbaar te zijn in de ontlasting, vandaar.
Wat jij zegt, klinkt overigens wel naar wormen. Bij Fuzzy bleef zijn ontlasting ook hangen.
Succes!

GRoetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Lee-aa

Dag allen,

Ik wilde jullie laten weten dat ik vanochten vroeg een wormenkuurtje heb opgehaald.
Dat leek me toch verstandiger, want ik wist niet hoelang het ging duren om ontlasting op te sturen en hier uitslag van terug krijgen.

Nu weet ik dat het probleem snel verholpen kan worden. en een wormenkuurtje kan nooit kwaad!

Dank jullie allen voor reacties. Ik zal jullie nog even op de hoogte houden van de 'plakontlasting'

Lee-aa

Ik heb nu een week geleden haar kuurtje gegeven. Ze klaart helemaal op! Ze fluit en brabbelt steeds meer!
Ze raast de hele kooi door...
Ze eet alleen nog veel, maar dat zal ook wel minderen.

Mijn andere parkiet had volgens mij geen last van wormen, maar fluit nu echt de oren van mijn kop! De leukste deuntjes toe ze weer!

overigens.. Mijn vogeltje had last van een spoelworm.. Getsie!.. Heb de ontlasting zelf ontleed :S

Mariska

Nou ik ben blij dat het zo snel opgelost is :D

Je moet ook maar net weten dat dat van wormen kan komen ;)
Maar daarom zijn we er om elkaar te helpen.

Goed om te horen dat ze alweer zo opgeknapt en vrolijk zijn!

Groetjes
Maris!!

Lee-aa

Ja klopt Mariska!

Ben blij dat het verholpen is. Herhalingskuurtje is oo kgeweest en krijgen extra vitaminen om op te knappen! Lang leve de fluitende beestjes!

Pr0xi

Misschien een hele domme vraag maar waar haal je ontwormings middel/kuurtje? ::)