5 februari 2025, 07:51:17

Veren kwamen niet terug

Gestart door Arlette, 27 september 2006, 11:35:14

« vorige - volgende »

Arlette

Dit is eigenlijk een reactie op een vraag (nr 11) over een valkparkiet waarbij zijn veren wel uitvielen, maar er geen terugkrijgt.

Flap (witmasker wildkleur) is inmiddels 3,5 jaar. Hij zat bij mijn tante in een voliere. Daar zij die ging opdoeken, is Flap bij ons gekomen. Zijn vriendje en vriendinnetje, Flop en Flip,  heeft hij achter moeten laten. Die zaten immers bij mijn tante binnen en waren tam en gekortwiekt.

Flap is, voordat hij uit Drenthe naar Wageningen werd vervoerd, eerst nog even gekortwiekt. Dat schijnt leuk te zijn, want dan wordt hij Tam. Flap vond er echter zelf niets aan. Als je je hand aanbiedt en zegt dat hij in zijn kooitje moet, dan klimt hij er zonder morren op. Als je niets zegt, dan raakt hij in paniek. Hij had continu zijn kuif plat, knuffelde bij soms, was bang voor handen en stortte steeds neer als hij van de kooi sprong.

We heben Flap in oktober 2005 gekregen. Al die maanden is hij niet in de rui geweest. In juli dit jaar vielen masaal zijn vleugelpennen eruit en heeft hij eindelijk nieuwe. Nu vliegt hij met zijn vriendinnetje Simran (gekocht in november 2005) door de woonkamer. En hoeft hij niet jaloers naar zijn meisje te kijken vanaf de kooi.

Aan voeding heeft het niet gelegen, daar Flap al zijn hele leven Harrison Food krijgt. Ook dit was dus voor de dierenarts een raadsel.

Nu Flap kan vliegen, is hij meer geinteresseerd in zijn omgeving. Vorige week is hij bij ons op de bank geland en komt steeds dichterbij.

disney

Hoi Arlette

Je zegt dat het niet daan de voeding kan liggen "omdat hij harrison krijgt". Vergeet hierbij niet dat aanbod en opname 2 verschillende dingen zijn. Wanneer het lichaam niet goed functioneerd en bepaalde stoffen slecht op kan nemen of slecht kan gebruiken, dan kan je die stoffen wel geven, maar dat helpt niet.

Ik zeg niet dát er iets met hem mis is op het gebied van voeropname, ik probeer alleen duidelijk te maken dat voeding en het lichaam niet zo simpel zijn.

Groetjes Karin