14 november 2024, 18:35:15

Eenvoudige klimboom aan de muur

Gestart door Marcel, 9 juli 2003, 14:32:13

« vorige - volgende »

Marcel

9 juli 2003, 14:32:13 Last Edit: 9 juli 2003, 14:35:59 by Marcel
Ik ben nog bezig met de driehoekige kamervoliere, maar het idee voor een klimboom aan de muur zit al in mijn hoofd en daar heb ik ook nog een vraag over. Tevens denk ik dat het ook voor anderen een leuk idee is. Ook voor mensen met twee linkerhanden!

Toen ik een kaketoe had, had ik een stuk hout op een bekkenstandaard gezet en had zodoende een mobiele standaard. Een praktisch idee voor als je een standaard wilt kunnen verplaatsen. Maar ik wil nu op een vaste plek in de huiskamer een klimboom, en wel aan de muur bevestigd. Een eis is dat ik de boom / tak makkelijk moet kunnen vervangen, als ie kaal gevroten is of als ik er een nieuwe tak met een andere vorm in wil plaatsen.

Bij de bouwmarkt heb ik een houten houder gekocht, bedoeld voor het aan de muur bevestigen van een roede voor gordijnen. Daarin wil ik verticaal een grote tak klemmen, met zijtakjes. Daaronder wil ik een bak hebben voor het zand of de beukensnippers. Eerst wilde ik gewoon een soort bak op een horizontale plank leggen, en die plank dan een de muur maken.

Maar bij die afdeling zag ik metalen houders om planken in te klemmen. Bij deze plankhouders (miniclips heten ze) kun je zelf de dikte van de plank instellen tussen 4 en 22 mm. Ik wil dus een bak maken en dan de houders iets losser afstellen dan de rand van de bak dik is. Het idee is dat de bak door het gewicht in de houders blijft hangen.

Dit is eigenlijk alles. De vraag die ik heb is of het nodig of handig zou zijn om nog een achterwand te maken. Menselijk gezien scheelt het zegmaar 1 of eventueel 2 gaten in de muur, maar staand op een van de drie houders kunnen de valkjes natuurlijk aan de muur gaan knagen en in mijn geval is die geverfd. Maar aan de andere kant kunnen ze natuurlijk ook op andere plaatsen in de kamer wel aan de muur gaan knagen... Dus hoeveel zorgen moet ik mij daarom maken? Uitwerpselen tegen de muur verwacht ik wel bij beo's maar niet echt bij valkjes. Of is dat toch een reden om er een plaat achter te maken?

Ik hoor graag of jullie zo'n achterwand nodig of wenselijk vinden, als de voliere af is ga ik ermee aan de slag.

Timmety

Hoi
Ik zou wel zo'n achterwant doen.
Dan vreten ze de muur nie op, schijten ze nie tegen de muur.
En is makkelijker schoon te maken.
Maar dat zijn dan toch maar 2 gate nin de muur? of heb k dat verkeerd i.pv. 3?
Tim

Kolkkie

Hoi Marcel,

Ik zou toch maar een achterwand maken. Ze presteren het hier ook om te poepen tegen de muur (vanuit de kooi dan), en schoon kunnen krijgen, ho maar.
Bij mij zijn 3 muren geschilderd, de 4de moet nog. Zodra dat klaar is, maken we er ook houten platen tegenaan, om het zo makkelijker schoon te maken.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Marcel

10 juli 2003, 23:02:17 #3 Last Edit: 10 juli 2003, 23:03:25 by Marcel
Nou, ik heb hem al gemaakt en het was inderdaad een eitje. Hij is al compleet, met haken om hem op te hangen. Dat doe ik morgenavond als ik ook mijn voliere op ga hangen. Omdat de klimboom komt te hangen op een muurtje van 1 meter breed en omdat ie een beetje in de loop zit, heb ik de bak aan de voorzijde rond gemaakt (twee halve bochten gezaagd uit een tweede plaat). Maar hij kan natuurlijk net zo goed vierkant zijn zoals ik had getekend.

De haken zitten er al aan, de bak kan er goed in en uitgeschoven worden... Ik heb natuurlijk nog geen flauw idee of de valkjes vooral in de boom of in de bak gaan spelen. Ik neem aan het eerste. Als dat laatste het geval is dan is de opstaande rand mogelijk niet hoog genoeg maar de rommel op de grond zal zo wel redelijk beperkt blijven. Er komt toch niets onder te staan...

Als anderen dit ook willen maken: de houten steun is op zich wel stevig genoeg voor een grote tak, wat speelgoed en twee valkjes. Als je er meer aan wilt hangen, meer vogels tegelijk, of een papegaai ofzo, dan zou ik wel gaan voor een metalen houder. Ik denk dat die nog wel wat steviger is. Voordeel van deze houten houder is wel dat je er makkelijk nog een extra schroef in kunt zetten als de tak wat kleiner is. Dan kun je de tak in twee richtingen vastzetten!

Speedy

10 juli 2003, 23:07:07 #4 Last Edit: 11 juli 2003, 13:01:11 by Speedy
Heel mooi gemaakt.
Wat jou ogen zien maken je handen volgens mij.
Nu de valkparkieten nog.

Groetjes,
Trudie

Barbara

Haha, maak tie die ook zelf?! Grapje....

Mooi gedaan hoor, mijn complimenten!

Ellen

Potverdikkie Marcel,

Jou idee-en schieten bij jou uit de grond en gelijk aan
de muur.
Hartstikke leuk joh.
Je verwent ze op een heerlijke manier. Klasse!

Groetjes Ellen.

Peter

Hoi Marcel,

Deze speelboom is ook weer mooi gemaakt!

Nu nog een rolletje tape kopen, valkje zijn net knaag dieren en het zou zonde zijn al ze alles opknagen, dus een tape om de snavel, hahahaha nee hoor dat is een geintje!

Nogmaal erg mooi.

Groetjes,
Peter

Marcel

Het weer is zodanig dat ik mijn nieuwe valkparkieten deze week zeker niet op ga halen, dus het zal nog weken duren voor de klimboom in gebruik zal worden genomen. Dus bij deze toch maar even een foto van de plek waar hij hangt:

De plek leek mij geen goede voor de kooi of voliere, omdat er dus een deur direct naast zit. Dan schrikken die beesten elke 5 minuten weer van die deur vlak naast hen. Vandaar dat ik voor de voliere dus een andere plek heb gekozen, ongeveer 4 meter naar rechts vanaf de camera gezien dus aan de andere kant van de deur (tussen de deur en de voliere zit dan nog de trapkast).

Op deze laatste foto zie je nog even hoe ik de bak heb opgehangen. Hij hangt dus wat scheef naar beneden, maar dat maakt niet uit. Ik heb de klemmen zodanig los ingesteld dat hij goed blijft hangen en je het er toch makkelijk uit kunt halen.

Als hij eenmaal gebruikt wordt dan zal ik het nog even melden, maar dat zal dus nog wel een paar weken duren. Want nadat ik twee valkjes heb gekocht denk ik dat ik ze nog eerst wel even een weekje in de voliere laat zitten. Als iemand nog iets wil weten over deze klimboom dan hoor ik het wel maar iedereen moet hem kunnen namaken zo lijkt me. Toch?

Lique

Hoi Marcel,

Ziet er prachtig uit, en jij hebt dezelfde klok als die ik heb hahah,

Groetjes Lique

Mandy

Hé dat is ook leuk geworden zeg! ;)

Heel handig ook met die plaat eronder voor de afvalhoopjes, veertjes, schilfertjes enz. ;D

Dan zou ik zeker tamme valkjes zoeken, want anders zullen ze daar niet veel op zitten, maar daar je hele huis en kan je vang races gaan houden, dat is ook niet zo leuk. :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

hoi,
Dat ziet er ook schitterend uit Marcel en zeker die opvangbak is een heel goed idee zo en makkelijk te verschonen.

CitaatDan zou ik zeker tamme valkjes zoeken, want anders zullen ze daar niet veel op zitten, maar daar je hele huis en kan je vang races gaan houden, dat is ook niet zo leuk.

Uit ervaring kan ik zeggen dat je met tamme valkjes soms ook die races moet houden Mandy :-)

Groetjes, Paul

Marcel

Ik ben dus nog geen ervaring met valkjes, maar het is uiteraard wel mijn bedoeling om ze tam te maken, voor zover ze dat nog niet zouden zijn. Maar ik heb er wel vertrouwen in, ik ben veel thuis dus ze zullen in ieder geval snel aan me wennen...

Marcel

Hij is in gebruik en wordt gewaardeerd ;-)

Speedy

Wat een schatjes zo samen, je hebt er denk ik wel mee geboft.

Groetjes,
Trudie